Ubat sembelit untuk kanak-kanak

Selama ni aku selalu dengar je orang cerita anak orang sembelit. Kalau orang besar sembelit pepandai la kan settle sendiri tapi kalau budak sembelit ni ya rabbi kita yang tengok pun seram sama. Umur Asyraf 3 tahun lebih baru sembelit ni. Aku tengok dia siap nangis teresak minta tolong sakit nak berak. Lagi pun dah pandai cakap kan. Budak ni kalau nangis sakit sangat tu memang drama teruk sampai aku rasa nak bawa hospital je tapi macam melampau lak sebab sembelit, ke tak??



Lepas tanya kawan-kawan macam mana nak handle anak sembelit ni antara yang dorang suggest so kisahnya aku pergi farmasi. Kalau pergi farmasi pandai la ahli farmasi tu. Minta advice dorang untuk umur budak sekian-sekian.


Ni apa yang farmasi tu bagi bila aku bagitau pasal Asyraf sebab 2 hari ke 3 hari tak berak. Kalau biasa setiap hari dia akan membuang kan.

Lactul 

Ubat ni cecair tau so orang farmasi tu suruh balik start bagi asyraf makan untuk lembutkan najis dia. Boleh baca dekat arahan kotak tu. Mungkin sebab sakit sangat perut balik tu asyraf elok makan sendiri ubat ni.

HLP Raven Enema

Ni pula ubat jenis picit dekat buntut. Orang tu tak advice sangat guna kecuali memang banyak hari dia tak berak. Kalau nak guna picit ubat ni dekat buntut terus dekat toilet sebab kesan dia cepat. Kang jadi bom najis pula dalam bilik.

Aku guna sekali je ubat ni sebab dah banyak hari dia tak berak so memang betul bom najis laaa. hahhaha tapi najis yang keluar tu lembut je dan banyak hoiii..



Sekian laporan ubat sembelit untuk anak. hehe








STEEVYA - Pengganti gula


STEEVYA PEMANIS GANTI GULA YANG BAIK UNTUK KESIHATAN

Stevia atau nama saintifiknya Stevia Rebaudiana merupakan tumbuhan herba yang berasal dari Paraguay. Stevia telah lama digunakan oleh masyarakat di sana sebagai pemanis semula jadi dalam makanan, minuman dan perubatan oleh masyarakat di sana. Pokok stevia juga semakin mendapat perhatian masyarakat amnya di Malaysia kerana khasiat dan kelebihannya sebagai pengganti gula semula jadi.

Seperti yang kita sedia maklum, penggunaan gula putih yang dibuat daripada pokok tebu telah lama dipraktikkan dalam masyarakat sebagai penambah perasa manis dalam makanan dan minuman. Akan tetapi, pengambilan gula secara berlebihan boleh mengakibatkan banyak masalah kesihatan seperti obesiti (berat badan berlebihan), diabetes serta tekanan darah tinggi.

Oleh itu, masyarakat perlu mengambil inisiatif lain untuk menggantikan gula sebagai penambah rasa manis agar kehidupan kita menjadi lebih sihat. Oleh kerana itulah, sejak kebelakangan ini, daun stevia menjadi semakin popular. Stevia merupakan tumbuhan herba bebas toksin dan selamat digunakan untuk menurunkan kadar sakit diabetes, tekanan darah tinggi dan masalah berat badan.

Menurut kajian, kandungan utama stevia yang menghasilkan rasa manis iaitu Steviosid membantu menurunkan kadar tekanan darah tinggi [1]. Keistimewaan stevia ini terdapat pada daunnya yang mempunyai rasa manis. Malah, ekstrak stevia ini dikatakan mempunyai 350 kali ganda rasa manis berbanding gula putih yang dibuat daripada pokok tebu. Antara produk pemanis stevia yang terdapat dipasaran adalah jenama STEEVYA. Produk ini telah diformulasikan daripada ekstrak daun stevia asli yang memberikan rasa manis lebih kuat dengan hanya tiga - empat titisan ke dalam makanan atau minuman.

KEBAIKAN STEEVYA

Produk STEEVYA ini tidak mengandungi sebarang karbohidrat, lemak, kalori dan tiada mengandungi sebarang pemanis lain.

Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) telah mengesahkan dengan ujikaji makmal.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) meluluskan dengan nombor notifikasi:
KKM.600-7/2/1 Jld.57 (57).

Produk STEEVYA sesuai digunakan oleh pesakit kencing manis, mereka yang mengalami berat berlebihan, dan juga penghidap tekanan darah tinggi. STEEVYA ini juga selamat digunakan oleh semua lapisan umur termasuk kanak-kanak seawal 4 tahun dan orang dewasa.

Selain itu, produk STEEVYA ini mengandungi Vitamin C yang boleh membantu meningkatkan imunisasi badan serta menambah kolagen dalam tubuh pesakitkencing manis. Vitamin C tersebut membantu memberikan ketahanan kepada sel tubuh badan serta dapat menangkis masalah luka sukar sembuh yang seringkali menyerang pesakit kencing manis. STEEVYA merupakan produk pemanis stevia yang PERTAMA di Malaysia yang mencampurkan Vitamin C di dalam produk keluaran mereka.  Bukan sahaja bermanfaat sebagai penurun kadar gula dalam darah, STEEVYA juga turut bermanfaat sebagai makanan tambahan bagi pesakit obes yang sedang dalam diet.

Kandungan STEEVYA yang bebas kalori tidak akan mengakibatkan seseorang itu menjadi gemuk. Malah ia membantu pembakaran lemak dengan lebih pantas ketika aktiviti sukan dilakukan. Dengan indeks bebas glycomic, produk STEEVYA adalah selamat digunakan oleh sesiapa sahaja walaupun penghidap kencing manis. Namun begitu, penghidap kencing manis stage 3 ke atas perlu mendapatkan nasihat doktor sebelum menggunakan produk ini.


KLIK GAMBAR UNTUK INFORMASI LENGKAP STEEVYA

MENGAPA PERLU MENGGUNAKAN STEEVYA?


1) Stevia pertama dalam Malaysia yang mengandungi Vitamin C.

2) Produk jenama STEEVYA juga merupakan produk pemanis stevia PERTAMA yang dijual di dalam botol 50ml. Sejak stevia diperkenalkan di Malaysia, belum ada mana-mana produk pemanis stevia yang dijual dalam kemasan melebihi 15ml. Kebiasaannya hanya dijual dalam kemasan 10 atau 15ml sahaja. Maka, STEEVYA merupakan produk stevia pertama dijual dengan kemasan 50ml dan dijual pada harga yang amat berpatutan.

3) Harga produk STEEVYA ini hanya RM 49.00 sahaja untuk sebotol 50ml. Harganya yang sangat berpatutan ini amat baik untuk semua lapisan masyarakat. Kebiasaan produk yang menggunakan ekstrak stevia asli amat mahal dijual di pasaran.

4) STEEVYA juga telah melalui proses pengesahan selamat dijual dan selamat digunakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia serta pengesahan label produk telah dikeluarkan.

5) Produk STEEVYA juga disahkan tidak mengandungi bahan merbahaya setelah melalui beberapa fasa ujikaji makmal di Malaysia.

6) Produk STEEVYA sedang dalam proses mendapatkan sijil Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Walaubagaimanapun, bahan asas produk STEEVYA telah pun disahkan HALALbadan halal antarabangsa.


Maka, tidak syak lagi, produk STEEVYA merupakan pilihan paling tepat untuk anda dan keluarga. Bertukarlah kepada kehidupan yang lebih sihat. Kurangkan gula dalam makanan dan minuman, gantikan ia dengan STEEVYA! Ingin mengetahui lebih lanjut tentang STEEVYA?

Layari laman web: 

Untuk pembelian online, sila layari: 


TESTIMONI STEEVYA











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...